Hoe ga je om met honger?

Hoe ga je om met honger?

Herken jij deze momenten ook? Je hebt ineens heel veel zin in die reep chocolade, friet, snoep of een schaaltje chips. Je hebt honger toch?

Het kan lastig zijn om erachter te komen of je honger of gewoon lekkere trek hebt.  Want wist je dat als je eet wanneer je geen honger hebt, dat je lichaam dan in de war kan raken. Doe je dit constant, dan raak je uit balans. Even tussendoor, wat is het verschil tussen honger en trek?
Trek: je neemt eten of drinken wat je lekker vindt.
Honger: je neemt genoegen met eten/drinken die je zonder honger zou overslaan.

Hoe zit dat dan met dat hongergevoel?  
Bij honger spelen verschillende hormonen een rol, waaronder het hormoon gherline.
Daarnaast kan je ook valse honger hebben, bijvoorbeeld wanneer je langs de bakker loopt en je ruikt het brood. Of je loopt in de supermarkt langs het koekjes vak.

Het is goed om je bewust te worden waarom je eet. Wanneer je jezelf hier bewust van wordt, dan leer je langzaam je lichaam en dus je hongergevoel beter kennen.
Want eet je omdat je altijd op dit tijdstip eet? Heb je vanochtend je ontbijt overgeslagen, waardoor nu je maag knort? Heb je gewoon zin in iets lekkers bij de koffie?

Dit ook zeker een tip voor als je merkt dat je de hele dag door eet en het gevoel hebt dat je te veel eet. Want eet je uit verveling, heb je veel stress, slaap je slecht of drink je te weinig? Als je erachter kan komen waarom je de hele dag door snaait, dan kan je daar in kleine stapjes wat aan doen.

Wil je honger voorkomen? Dan kunnen deze tips al helpen:
- Eet gezond
- Eet voldoende
- Op vaste tijden
- Drink genoeg water

Wil je begeleiding bij het veranderen van je eetpatroon, zodat je beter met je hongergevoel kan omgaan? Neem dan contact met mij op.